Skip to content
edu.turku.fi

edu.turku.fi

Opetuksen verkkopalvelut

Valikko

  • Etusivu
  • Ohjeet
  • Materiaalit
    • Oppimateriaalit
    • Opetuksen sivustoja
    • Kuvia koulukäyttöön
  • Koulutukset
  • TOP-keskus
    • Yhteystiedot
    • TOP-keskuksen palvelut

Ohjeet: Käyttäjätunnukset

You are here: edu.turku.fi > Ohjeet > Ohjeet: Käyttäjätunnukset

Henkilökunta

Henkilökunnan palvelut jaetaan kahteen pääluokkaan.

  • hallinnon palvelut (turku.fi-palvelut)
  • opetuksen palvelut (edu.turku.fi-palvelut)

Hallinnon palvelut ovat pääasiassa eri hallintokuntien yhteisiä palveluita. Näitä on mm. turku.fi-sähköposti.

Sekä hallinto- että opetuspalveluissa on käytössä sama käyttäjätunnus. Sen sijaan salasanat voivat olla erilliset. Mikään ei kuitenkaan estä käyttämästä samaa salasanaa eri palveluissa.

Miten saan käyttäjätunnuksen?

Kun opettaja tai koulunkäynninohjaaja saapuu töihin sivistystoimialalle, niin koulusihteerit syöttävät henkilötiedot Primus oppilashallinto-ohjelmaan sekä henkilökuntarekisteriin SAP HR:ään. Aikaisintaan 10 päivää ennen kuin palvelussuhde alkaa, esimies (rehtori) saa uusista henkilöistä sähköpostissa henkilön käyttäjätunnuksen ja aloitussalasanan. Opetuksen tunnus tulee voimaan muutamia päiviä tämän jälkeen. Sen salasanaa ei tiedä ketään, joten se pitää käydä vaihtamassa.

Suositeltavaa on, että henkilö ensimmäiseksi kirjautuu turku.fi sähköpostiin ja vaihtaa hallinnon salasanan (ADTURKU). Tämän jälkeen voi mennä osoitteeseen https://kvhpass.turku.fi/ ja kirjautua hallinnon salasanalla. Valitse ”vaihda OPAS-salasanasi”. Voit käyttää samaa salasanaa, mitä hallinnon puolellakin.

Mitä palveluita on käytettävissä?

Hallintopalveluita (turku.fi-palveluita)

Hallintoverkon Windows-koneisiin kirjautuminen (sisäinen nimi: adturku.fi)
turku.fi-sähköposti
Wilma
Langaton verkko
Metku, henkilöstön intranet-työpöytä [tunnus muodossa tunnus@adturku.fi]
SAP HR
Dotku, asiankirjahallinta [intranet]

Opetuspalveluita (edu.turku.fi-palveluita)

Opetusverkon Windows-koneisiin kirjautuminen (sisäinen nimi: opas.turku.fi)
Office 365
Moodle: peruskoulut, lukiot, ammatillinen ja aikuiskoulutus, ope-Moodle
Blogit
G Suite for Education (lukio ja ammatillinen)
Resurssipankki (sähköiset oppimateriaalit)
Henkilökohtaiset www-sivut

TULOSTA TÄSTÄ: Kirjautumisohje OPAS-koneelta eri palveluihin (pdf)

Kuinka vaihdan salasanani?

Katso erillinen ohjesivu.

Mitä tehdä, jos salasana ei toimi?

Jos turku.fi-salasanasi ei toimi, niin käänny servicedesk:n puoleen.

Jos kyse on jostain erillissalasanoja käyttävästä hallinnon palvelusta, niin ota yhteys servicedesk:iin. Sieltä saat tiedon, kuka hoitaa palvelun salasanoja hallintokunnassasi.

Jos edu.turku.fi-salasanasi ei toimi, niin kirjaudu tunnuksen hallintapalveluun KVH turku.fi-sähköpostin salasanalla ja kokeile vaihtaa OPAS-salasanasi.

Milloin tunnus päättyy?

Hallinnon tunnus seuraa palvelussuhdetietoja SAP HR:ssä.

Opetuksen tunnuksen poisto alkaa, kun koulusihteeri merkitsee Primus oppilashallinto-ohjelmaan, että henkilö ei enää tarvitse sähköpostioikeutta. Tästä kestää kaksi viikkoa, että tunnus sulkeutuu.

Käyttäjille ei tule ilmoitusta tunnuksen poistumisesta. Henkilön tulisi itse hoitaa, että sähköpostiin ei jää mitään tarpeellisia viestejä. Vaikka tunnus lukitaan nopeasti, niin sen lopullinen poisto tapahtuu vasta kuukausi lukitsemisen jälkeen. Tämä tehdään siksi, että sen palautus olisi mahdollisimman yksinkertaista.

Oppilaat

Käyttäjätunnus säilyy muuttumattomana peruskoulusta lukion tai ammatti-instituutin päättymiseen asti. Välivuosien pitäminen tai opiskelu toisessa kunnassa koko lukuvuoden voi aiheuttaa, että saa uuden käyttäjätunnuksen palatessaan Turkulaiseen kouluun.

Palvelussa mukana ovat Turun kaupungin peruskoulut (ei Steinerkoulu tai Normaalikoulu), lukiot ja ammatti-instituutti.

Miten saan käyttäjätunnuksen?

Kukin koulu hoitaa tunnusten jakamisen itsenäisesti. Peruskouluissa tunnuksen antaa yleensä oma luokanvalvoja 3. luokalla. Koulun TVT-vastaava avustaa luokanvalvojaa.

Lukioissa tunnus saadaan heti opiskelupaikkaa vastaanotettaessa. Tunnusta ja salasanaa käytetään kurssivalintojen tekemiseen Wilma:ssa.

Ammatti-instituutissa tunnusasioita hoitavat opintosihteerit.

Mitä palveluita on käytettävissä?

Windows 10 -koneisiin kirjautuminen (sisäinen nimi: opas.turku.fi)
Office 365 ja edu.turku.fi-sähköposti (tunnus@edu.turku.fi)
Moodle: peruskoulut, lukiot ja aikuiskoulutus, ammatti-instituutti
Langaton verkko
Resurssipankki
Wilma, merkinnät, lukiolaisten kurssivalinta
Blogit, opettajan perustaman blogin päivittäminen
G Suite for Education (vain lukio ja ammatillinen)

Mitä tehdä, jos salasana ei toimi?

Kuka tahansa koulun opettajista voi vaihtaa salasanan. Ensisijaisesti salasanojen vaihtoa tekevät luokanvalvojat ja tietokoneluokassa opettavat opettajat. Lukiolaiset voivat pyytää uutta salasanaa myös koulusihteeriltä.

Ammatti-instituutissa uuden salasanan saa opintosihteeriltä.

Milloin tunnus päättyy?

Käyttäjätunnus suljetaan 2 viikkoa sen jälkeen, kun oppilas on poistunut opiskelijarekisteristä. Kesä aiheutta poikkeuksen. Jos valmistut kesällä, niin  tunnus on voimassa elokuuhun asti. Lopullinen tunnuksen sulku tapahtuu 14.8.

Jos olet menossa vaihto-oppilaaksi, niin kerro siitä omaan kouluusi. Vaihto-oppilaiden tunnukset ovat voimassa myös vaihtovuoden ajan kunhan oppilastieto säilytetään lähtökoulussa vaihto-oppilasmerkinnällä.

Ohje peruskoulun ja lukion opettajalle

Koulusihteeri voi tulostaa Multiprimuksesta listan oppilaiden tunnuksista ja aloitussalasanoista (peruskoulut ja lukiot). Aloitussalasana on käyttökelpoinen uusille käyttäjille. Jos tunnus on aiemmin otettu käyttöön ja salasana on vaihdettu, se ei päivity MultiPrimukseen. Tällöin opettaja voi vaihtaa unohtuneen salasanan tilalle uuden salasanan KVH-palvelussa. Näin voi toimia myös uuden käyttäjän kohdalla. KVH-palvelussa opettaja voi etsiä oppilaan tunnuksen, jos haluaa esim. lähettää hänelle sähköpostia. Oppilaiden osoitteet ovat muotoa tunnus@edu.turku.fi (ei etunimi.sukunimi).

Hae ohjeista

TOP-keskuksen ohjevideoita Ohjevideoita oppilaille Webinaaritallenteet ja materiaalit

TOP-keskuksen etäkoulutuksia

Vikatilanteet

Kullakin koululla on yksi opettaja, joka toimii TVT-vastaavana. Hän voi avustaa muita opettajia pienissä ongelmissa.

Laitteiden ja ohjelmistojen vikatilanteissa opettaja jättää palvelupyynnön kaupungin yhteiseen ServiceDesk-palveluun. Henkilöstö voi myös soittaa numeroon (02) 2627000.

Kaikki 4.-9. luokan henkilökohtaisia oppilaslaitteita koskevat huoltopyynnöt tehdään Servicedesk-palvelun kautta, erityisesti alarivin ”SITO”-painikkeilla, jotka näkyvät vain TVT-vastaaville (ei puhelimitse).

Puhtaasti opetuksen verkkopalveluihin liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä myös TOP-keskukseen.

Pedagoginen tuki

Moodle-tuki

Moodle-tukea opettajille antaa Moodle-tukitiimi, jonka tavoittaa osoitteesta moodletukiturku.fi.

Office 365 -tuki

Antti Huttunen
Jarkko Lehmuskenttä

Muu pedagoginen tuki

Ks. TOP-keskuksen henkilöstö.

Perusopetusta palvelevat koulukohtaiset tutoropettajat sekä TOP-tutorit.

Oppilaat ja opiskelijat

Em. tukipalvelut koskevat henkilöstöä. Oppilaat ja opiskelijat ottavat tuen tarpeessa yhteyttä oman oppilaitoksen opettajiin tai opintosihteeriin.

Turku sivistystoimiala

TOP-keskus

Lemminkäisenkatu 32 b
20520 Turku
(02) 262 9188

Katso tarkemmat yhteystiedot
Svensk framsida

Turku.fi

Sivistystoimiala
Päivähoito ja esiopetus
Perusopetus
Lukiokoulutus
Ammatillinen koulutus
Aikuiskoulutus ja opistot

Info

Ruokalistat
Työ- ja loma-ajat
Rekisteriselosteet
Opetuksen tietojärjestelmät Turussa
Tietosuoja (turku.fi)
Saavutettavuusseloste

Copyright © 2021 edu.turku.fi. WordPress Spacious - ThemeGrill.