Åbo stads ledningsgrupp i Servicehelheten för fostran och undervisning har den 1. november 2023 fastställt riktlinjerna för användningen av artificiell intelligens i undervisningen. Anvisningarna på denna sida grundar sig på dessa riktlinjer och TOP-centret har kompletterat dem med praktiska tips.
Texten på denna sida har delvis översatts med hjälp av artificiell intelligens.
Att förstå och använda artificiell intelligens är en del av allmänbildningen.
Artificiell intelligens är till nytta på många sätt både för lärare och elever.
Tillgängliga AI-tjänster är Copilot och AI-funktioner i andra applikationer.
Lita inte blint på AI-genererat innehåll, det kan vara felaktigt eller partiskt.
Mata inte AI med personlig information, hemlig information eller elevsvar.
AI-genererat innehåll kan verka äkta: kritisk mediekompetens är mycket viktig!
Allmänna riktlinjer
- Att förstå hur artificiell intelligens fungerar och utnyttja den är en av de framtida färdigheterna för studerande. Utbildningsinstitutioner bör närma sig den med intresse och i första hand genom att överväga positiva möjligheter, utan att ignorera potentiella hot.
- Användningen av olika AI-tjänster i undervisningen med elever/studerande begränsas bland annat av följande frågor, främst relaterade till dataskydd:
- Behandling av personuppgifter. Om tjänsten behandlar användarens personuppgifter (t.ex. ett användarnamn som bifogas namnet/e-postadressen) krävs normalt ett avtal om behandling av personuppgifter med tjänsteleverantören. Detta krav förhindrar i praktiken ofta användning.
- Innehåll som ska matas in i tjänsten. Nästan alla öppet använda AI-tjänster använder de data som matas in där för att träna AI. Med andra ord kan de uppgifter som du matar in i tjänsten synas i det svar som en annan användare får. Av denna anledning bör AI-tjänster inte matas med t.ex. material som innehåller personuppgifter eller annars personlig eller hemlig information för artificiell intelligens att behandla. Det finns också öppna upphovsrättsliga frågor, eftersom tjänster ”skapar” nya resultat från de data de använder. Läraren gör det till exempel inte bör gå in i elevernas arbeten.
- Var alltid kritisk till AI-genererat innehåll: resultaten av AI-tjänster kan ge felaktiga eller partiska svar.
- För närvarande finns det tyvärr få AI-tjänster som lämpar sig för studerande och som uppfyller de dataskyddskrav som ställs på utbildningsanordnare. Situationen förväntas dock förbättras och fler AI-aktiverade funktioner kommer att läggas till befintliga tjänster.
- Gymnasierna i Åboregionen har i samarbete med Åbo yrkeshögskola utarbetat regler för användningen av artificiell intelligens i utbildningen på andra stadiet.
- Metku: Tekoäly (AI) Turun kaupungilla
Befintliga AI-aktiverade tjänster
- Personalen har tillgång till Copilot integrerat med Edge-webbläsaren. Den bygger på samma språkmodell som ChatGPT och kan användas för att producera text och bilder. Du kan bekanta dig med denna AI-tjänst genom att klicka på ikonen i det övre högra hörnet av Edge-webbläsaren när du har loggat in i din webbläsare med ditt edu.turku.fi-konto (detta sker automatiskt på OPAS-datorer). Tjänsten kan också användas på copilot.microsoft.com. När Copilot är märkt sprids inte den inmatade datan på samma sätt som i konsumenttjänster, utan är begränsad till vår egen organisation.
- Tyvärr har Microsoft inte gjort Copilot som beskrivs ovan tillgänglig för elever/studenter. Konsumentversionen kan testas på ett säkert sätt med studerande, så länge inga personuppgifter är inloggade i tjänsten och inga personuppgifter matas in i den artificiella intelligensen. Utan att logga in är det inte möjligt att skapa bilder med Copilot.
- Om så önskas kan personalen också privat prova andra AI-tjänster vid utarbetandet av undervisningsmaterial, vara medveten om ovanstående begränsningar. I detta fall beslutar du om utlämnande av dina personuppgifter till tjänsteleverantören.
- Ledningsgruppen har beslutat att enheter eller anställda i det här skedet inte ska skaffa avgiftsbelagda licenser eller s.k. avgiftsbelagda licenser på stadens bekostnad. krediter för kommersiella AI-tjänster. Eventuella anskaffningar av avgiftsbelagda AI-tjänster kommer att göras noggrannare och som större helheter.
- Teams har en funktion för läsframsteg som gör det möjligt för eleverna att slutföra en läsuppgift från en viss text. När en elev läser en text utvärderar AI den och erbjuder svåra ord att läsa igen. Läraren kan lyssna på elevens läsning och vid behov göra ändringar i bedömningen som gjorts av maskinen. Liknande läsövningar används också i det avancerade läsprogrammet, som finns till exempel i läsprogrammet. Från webbläsarversionen av Word (Visa => Avancerad läsare).
- I PowerPoint omfattar AI-funktioner textning och översättning i realtid. Information om hur du aktiverar den här funktionen i webbläsarversionen av PowerPoint och de senaste datorversionerna finns i Bildspel => Använd alltid undertexter.