Päiväys ja aika
1.10.2024 - 11.10.2024 klo 9:00 - 10:00

Sisältö

Innokas-verkosto järjestää maksuttomia etäoppitunteja eri-ikäisille oppijoille varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja 2. asteelle. Osallistu etäoppitunnille yhdessä opiskelijoidesi kanssa!

Ilmoittautuminen etäoppitunneille avautuu elokuussa järjestäjän sivuilla. Linkki oppitunneille ja tarkemmat osallistumisohjeet lähetetään ilmoittautuneille viimeistään viikkoa ennen tapahtumaa.

 

Micro:bit-haasteita Python-kielellä

  • Aika: Ti 1.10. klo 13.00–14.00
  • Kohderyhmä: 7.–9. lk, 2. aste
  • Kouluttajat: Innokas-kouluttaja Perttu Ervelius
  • Kuvaus: Tunnilla esitellään lyhyesti erilaisia kehitysalustoja kuten Micro:bit, Arduino ja Circuit Playground. Tunnin aikana työskennellään Micro:biteillä ja harjoitellaan ohjelmoimaan niitä tekstipohjaisessa ohjelmointiympäristössä. Samalla tutustutaan tarkemmin Micro:bitin ominaisuuksiin ja käyttömahdollisuuksiin pienien haastetehtävien avulla. Tunnille osallistuminen ei edellytä Micro:bit -laitteita, mutta niiden hyödyntäminen on mahdollista. Ohjelmointiympäristö on selainpohjainen.

Kuvataidetta koneella – kurkistus kuvankäsittelyn koodiin ja kuvien ohjelmoimiseen

  • Aika: To 3.10. klo 13.00–14.00
  • Kohderyhmä: 7.–9.lk, 2. aste
  • Kouluttaja: Innokas-kouluttajat Tero Toivanen ja Ilona Parviainen
  • Kuvaus: Tunnilla opetellaan tekemään kuvia, muotoja ja animoimaan niitä. Kurssilla käytetään avoimen lähdekoodin Processing-ohjelmaa, joka on ilmainen. Ohjelma ladataan omalle Windows-koneelle (tai Mac/Linux) eikä se kerää tietoja käyttäjältä. Ohjelman lataus kannattaa tehdä ennen oppituntia. Tunnilla ohjelmoidaan Java-pohjaisella tekstimuotoisella ohjelmointikielellä. Työskentely etenee valmiiden esimerkkien avulla. Esimerkkien pohjalta voi tehdä omia kokeiluja ja muokkauksia. Tunnin aikana opitaan ohjelmointikäsitteitä ja ymmärrys kuvankäsittelyn taustalla olevasta ohjelmoinnista lisääntyy. Tunti sopii siis sekä tietokoneella kuvien tuottamiseen että ohjelmoinnin perusteiden opiskeluun. Ohjelmointikäsitteistä opitaan lause, silmukka, ehtolause ja muuttuja sekä hyödynnetään satunnaislukuja. Tunnilla tutustutaan avoimiin kuvataiteen ohjelmointimateriaaleihin, joita voidaan hyödyntää myös tunnin jälkeen.

Tekoäly tukenani: promptaamisen jalo taito

  • Aika: Ma 7.10. klo 9.00–10.00
  • Kohderyhmä: 5.–9.-lk, 2. aste
  • Kouluttajat: Innokas-kouluttaja Jukka Lehtoranta
  • Kuvaus: Haluatko oppia, miten generatiivista eli luovaa tekoälyä ohjataan tehokkaasti? Tunnilla sukelletaan erityisesti kuvia ja tekstiä luovien tekoälymallien (esim. laajojen kielimallien) maailmaan laadukkaan ”promptaamisen” eli tekoälylle annettavien kehotteiden antamisen näkökulmasta. Oppitunnilla harjoitellaan toiminnallisesti, miten tekoälyltä voi pyytää tarkkoja vastauksia omiin kysymyksiin. Oppitunnilla hyödynnetään alustoja, joihin ei tarvita tunnuksia tai kirjautumista.

Tutustu pelinkehityksen maailmaan

  • Aika: Ma 7.10. klo 13.00–14.00
  • Kohderyhmä: 7.–9. lk, 2. aste
  • Kouluttajat: Pelinkehityskerhojen ohjaaja Perttu Terho
  • Kuvaus: Tunnilla käydään läpi pelinkehitystä ja siihen liittyviä osa-alueita (pelimoottorit, ohjelmointi, grafiikka, äänet, julkaisu) sekä ideoidaan erilaisia pelejä. Lopuksi tutustutaan avoimeen Pelikylä-oppimateriaaliin, jonka avulla pääsee sisälle pelinkehityksen maailmaan GDevelop-pelimoottorilla. Oppitunnin päätteeksi osallistujilla on käsitys pelinkehityksen perusteista ja tietoa siitä, miten Pelikylän avulla pääsee liikkeelle pelinteossa, joko itsenäisesti, luokassa tai kerhossa.

 

Kouluttaja
Innokas-verkoston opettajat ja asiantuntijat

Kohderyhmä ja hinta
Avoin kaikille, maksuton.

Ilmoittautuminen

Kategoriat

Koodauksen etäoppitunnit – osallistu opiskelijoidesi kanssa!