Allmänna riktlinjer för användning av artificiell intelligens (AI) har utarbetats för hela personalen inom Åbo stad. Dessa finns tillgängliga i Metku.

Inom fostran och undervisning arbetar man till stor del med minderåriga elever och studerande, och verksamhetens fokus ligger på lärande. Artificiell intelligens har en annan roll och andra krav än inom kontorsarbete. Riktlinjerna på denna sida, inklusive bilagor, har utarbetats för användning inom Servicehelheten för barn och unga. De gäller särskilt fostran och undervisning i skolor och daghem, men kan även tillämpas på frågor som rör skolgång och undervisningsadministration.

Riktlinjepaketet har sammanställts av TOP-keskus och uppdaterades i oktober 2025. Riktlinjerna baseras på nationell lagstiftning och EU-förordningar, nationella anvisningar (UBS/UKM) samt linjedragningar från servicehelhetens ledningsgrupp (första versionen 1.11.2023). De externa material som länkas i riktlinjerna har valts med omsorg, men innehållet ansvarar respektive producent för.

Skyldigheter och rekommendationer

Undervisningsstyrelsen och undervisnings- och kulturministeriet har år 2025 publicerat materialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning. Helheten innehåller förpliktelser som härleds ur lagstiftningen samt allmänna rekommendationer både för utbildningsanordnare och för undervisnings- och handledningspersonal.

Det är viktigt att alla som arbetar i skolor, daghem eller inom undervisningsadministration bekantar sig med hela materialet.

Närchefer/chefer/personer i ledande ställning rekommenderas att särskilt fördjupa sig i avsnitten 1–2.
Lärare och handledare rekommenderas att särskilt fördjupa sig i avsnitten 3–4.

  1. Utbildningsanordnarens skyldigheter enligt lagstiftningen
  2. Rekommendationer för utbildningsanordnaren
  3. Undervisnings- och handledningspersonalens skyldigheter enligt lagstiftningen
  4. Rekommendationer för undervisnings- och handledningspersonalen

Åbo stads allmänna AI-riktlinjer för hela personalen har sammanställts i Metku: Tekoäly (AI) Turun kaupungilla

Kompetens inom artificiell intelligens och AI-kunnighet

Varje medlem av personalen ska skaffa sig grundläggande kunskaper om hur artificiell intelligens fungerar samt AI-läskunnighet innan AI används i arbetet.

AI-läskunnighetens kunskaper kan verifieras till exempel genom att delta i en AI-utbildning som ordnas av TOP-keskus. Deltagandet registreras i SAP HR -systemet. Ett utbildningspaket om AI-kunnighet för hela stadens personal är också under förberedelse. Det erbjuder allmänna grundkunskaper som kan fördjupas enligt egna arbetsuppgifter, bland annat genom pedagogiska AI-utbildningar som ordnas av TOP-keskus.

Läraren ansvarar för att säkerställa att elever och studerande har tillräckliga kunskaper i AI-kunnighet, om AI används som en del av undervisningen och lärandet.

UBS och UKM har publicerat bakgrundsmaterialet för AI-rekommendationerna (2025), som är utarbetat för personal inom undervisningssektorn. Det fungerar som ett bra kunskapspaket för att utveckla den egna AI-kunnigheten. Materialet behandlar olika teman och bör ses som en helhet, även om det är uppdelat tematiskt.

Rekommendationen är att varje anställd inom småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasieutbildning, yrkesutbildning, fri bildning och undervisningsadministration i Åbo stad bekantar sig med bakgrundsmaterialet:

Användning av artificiell intelligens i undervisning och lärande

Innan artificiell intelligens används i undervisningen ska läraren säkerställa att de verktyg och arbetssätt som används följer de ovan nämnda förpliktelserna och rekommendationerna.

Om generativa AI-verktyg används i lärandet, är det bra att läraren definierar när användning av AI är tillåten och när den inte är det. Ett populärt sätt att illustrera detta är en enkel trafikljusmodell.

(översättning under arbete)

Generativ AI får inte användas i uppgiften i någon form.

Generativ AI får användas, och användningen ska redovisas enligt lärarens instruktioner (t.ex. de viktigaste promptarna du använt och vilka tjänster du använt).

Användning av AI är en del av uppgiften. AI-användningen ska redovisas enligt lärarens instruktioner (t.ex. de viktigaste promptarna du använt och vilka tjänster du använt).

Källa: Eduks / CC BY-SA 4.0, layoutmodifiering av TOP-keskus

Väggplanscher

Alla serviceområden (översättning under arbete):

Gymnasieutbildning:

Turun ammatti-instituutti (valmistelussa)

Tillgängliga AI-tjänster

Utbildningsanordnaren tillhandahåller de enheter som används i undervisningen samt AI-system, såsom AI-baserade tjänster och applikationer. Personalen får inte kräva att en elev registrerar sig eller skapar ett eget konto i en tjänst eller applikation som inte tillhandahålls av utbildningsanordnaren. (UKM 2025)

Ledningsgruppen för servicehelheten har fastställt att serviceområden och enheter inte självständigt ska skaffa AI-tjänster eller så kallade krediter till kommersiella AI-tjänster. Eventuella inköp görs med eftertanke och som större helheter via IT-förvaltningen. Kontakta vid behov TOP-keskus.

Copilot Chat (endast personalen)

  • fungerar i en skyddad miljö med personalens edu.turku.fi-inloggning
  • använd på adressen copilot.cloud.microsoft eller i sidopanelen i Edge-webbläsaren
  • är tills vidare inte tillgänglig för elever, men förberedelser pågår.

Adobe Express for Education

  • fungerar med edu.turku.fi-konto
  • bland annat bildgenerering med AI
  • olika broschyrer, affischer, ”somebilder” m.m.
  • bildretuschering

AI-funktioner integrerade i M365

  • framsteg i läsförmåga (Teams)
  • framsteg i matematiska färdigheter (Teams)
  • framsteg i sökförmåga (Teams)
  • framsteg i presentationsförmåga (Teams)
  • realtidsundertexter vid presentationer, även översättning till olika språk (PowerPoint)

Verktyg inom projektet Generation AI

Idéer och tips

Tips och experiment för läraren

  • Låt AI skapa en uppgift eller ett prov som är kopplat till ämnet. Specificera inmatningen genom att ange antal och typ av frågor (t.ex. essä, flervalsfrågor, grupparbete, presentation), svårighetsgrad, elevernas ålder osv.
  • Generera en bild som kan bifogas till uppgiften eller provet.
  • Redigera den studerade texten till olika nivåer för olika elever och/eller skapa versioner på olika språk. (Obs! Texten måste vara din egen eller upphovsrättsfri.)
  • Be AI om idéer för att undervisa något eller för ett projekt. Specificera genom att nämna t.ex. pyssel, iPad, räknare, vattenfärger eller fotografering.
  • Gör förenklade versioner av uppgifterna.
  • Fråga om förslag för t.ex. klassrumsledning eller en situation som rör bedömning (men lämna inte ut elevernas riktiga personuppgifter).
  • Låt AI skapa ett meddelandeutkast till elevernas föräldrar, t.ex. om ett avvikande schema under skolveckan.