Turun kaupungin Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuden johtoryhmä on 1.11.2023 linjannut tekoälypalveluiden opetuskäytöstä. Tämän sivun ohjeet perustuvat ko. linjauksiin ja TOP-keskus on täydentänyt niitä käytännön vinkeillä.
Tekoälyn toiminnan ymmärtäminen ja käyttö ovat osa yleissivistystä.
Tekoälypalveluista voivat hyötyä monin tavoin niin opettajat kuin oppilaatkin.
Käytössä on Copilot-tekoälypalvelu sekä tekoälyominaisuuksia muissa sovelluksissa.
Älä luota sokeasti tekoälyn tuottamaan sisältöön, se saattaa olla virheellistä tai vinoutunutta.
Älä syötä tekoälylle henkilötietoja, salaisia tietoja tai oppilaiden vastauksia.
Tekoälyllä tuotettu sisältö voi vaikuttaa aidolta: kriittinen medialukutaito on erittäin tärkeää!
Yleiset linjaukset
- Tekoälyn toimintatapojen ymmärtäminen ja tekoälyn hyödyntäminen on yksi oppilaiden ja opiskelijoiden tulevaisuuden taitoja. Siihen oppilaitoksissa kannattaa suhtautua kiinnostuksella ja ensisijaisesti positiivisia mahdollisuuksia pohtimalla, mahdollisia uhkia sivuuttamatta.
- Erilaisten tekoälypalveluiden käyttöä opetuksessa oppilaiden/opiskelijoiden kanssa rajoittavat mm. seuraavat lähinnä tietosuojaan liittyvät asiat:
- Henkilötietojen käsittely. Jos palvelu käsittelee käyttäjän henkilötietoja (tarvitaan esim. nimeen/sähköpostiin liitetty käyttäjätunnus), normaalisti tarvitaan sopimus henkilötietojen käsittelystä palveluntarjoajan kanssa. Tämä vaatimus käytännössä usein estää käytön.
- Palveluun syötettävä sisältö. Lähes kaikki avoimesti käytössä olevat tekoälypalvelut käyttävät sinne syötettyä tietoa tekoälyn kouluttamiseen. Toisin sanoen, palveluun syöttämäsi tieto voi esiintyä jonkun toisen käyttäjän saamassa vastauksessa. Tämän vuoksi tekoälypalveluihin ei pidä syöttää esim. henkilötietoja sisältävää aineistoa tai muulla tavoin henkilökohtaista tai salaista tietoa tekoälyn työstettäväksi. Asiaan liittyy myös avoimia tekijänoikeuskysymyksiä, koska palvelut ”luovat” uusia tuotoksia käyttämästään datasta. Opettajan ei siis esim. pitäisi syöttää opiskelijoiden teoksia.
- Suhtaudu tekoälyn tuottamaan sisältöön aina kriittisesti: tekoälypalveluiden tulokset saattavat tuottaa vääriä tai vinoutuneita vastauksia.
- Tällä hetkellä oppilas- ja opiskelijakäyttöön soveltuvia ja opetuksen järjestäjille asetetut tietosuojavaatimukset täyttäviä tekoälypalveluita on valitettavan vähän. Tilanteen odotetaan kuitenkin paranevan ja jo olemassa oleviin palveluihin tulee lisää tekoälyä hyödyntäviä toimintoja.
- Turun seudun lukiot ovat yhteistyössä Turun AMK:n kanssa laatineet huoneentaulut tekoälyn käyttöön lukiokoulutuksessa.
- Tekoäly (AI) Turun kaupungilla (MeTku)
Käytössä olevat tekoälyä hyödyntävät palvelut
- Henkilöstön käytössä on Edge-selaimeen integroitu Copilot. Se perustuu samaan kielimalliin kuin ChatGPT ja sillä voi tuottaa tekstiä ja kuvaa. Tähän tekoälypalveluun voit tutustua klikkaamalla Edge-selaimen oikeassa yläkulmassa olevaa kuvaketta, kun selaimeesi on kirjauduttu edu.turku.fi-tilillä (OPAS-koneilla tämä tapahtuu automaattisesti). Palvelua voi käyttää myös osoitteessa copilot.microsoft.com. Kun Copilotia käytettäessä näkyy Suojattu-merkintä, syötetyt tiedot eivät leviä samalla tavalla kuin kuluttajapalveluissa, vaan rajautuvat omaan organisaatioomme.
- Microsoft ei valitettavasti ole avannut edellä kuvattua Copilotia oppilaiden/opiskelijoiden käyttöön. Kuluttajaversiota voi kokeilla oppilaiden/opiskelijoiden kanssa turvallisesti, kunhan palveluun ei ole kirjauduttu eikä tekoälylle syötetä henkilökohtaista tietoa. Ilman kirjautumista kuvien luonti ei ole Copilotilla mahdollista.
- Henkilöstö voi halutessaan yksityisesti kokeilla myös muita tekoälypalveluita esim. opetusmateriaalin valmistelussa, tiedostaen em. rajoitteet. Tällöin päätät itse henkilötietojesi luovuttamisesta palveluntarjoajalle.
- Johtoryhmä on linjannut, että tässä vaiheessa yksiköiden tai työntekijöiden ei pidä hankkia kaupungin kustannuksella maksullisia lisenssejä tai nk. krediittejä kaupallisiin tekoälypalveluihin. Mahdolliset maksullisten tekoälypalveluiden hankinnat tehdään harkitummin ja laajempina kokonaisuuksina.
- Teamsissa on käytössä Lukutaidon edistyminen -ominaisuus, jonka avulla voi tehdä oppilaille lukutehtävän annetusta tekstistä. Kun oppilas lukee tekstin, tekoäly arvioi sen ja tarjoaa vaikeita sanoja luettavaksi uudelleen. Opettaja voi kuunnella oppilaan luennan ja tehdä tarvittaessa muutoksia koneen tekemään arviointiin. Vastaava lukemisen harjoittelu on käytössä myös syventävässä lukuohjelmassa, joka löytyy esim. Wordin selainversiosta (Näytä => Syventävä lukuohjelma).
- PowerPointissa tekoälyominaisuuksiin lukeutuu reaaliaikainen tekstitys- ja käännöstoiminto. Ominaisuuden saa käyttöön PowerPointin selainversiossa sekä uusimmissa työpöytäversioissa kohdasta Diaesitys => Käytä tekstityksiä aina.
Ideoita ja vinkkejä opettajille
- Kansallinen Generation AI -hanke on tehnyt tekoälystä opetusmateriaalia. Lisäksi hankkeessa on tehty tekoälyn toimintaa havainnollistavia sovelluksia, joita voi vapaasti ja turvallisesti käyttää myös oppilaiden kanssa.
- Opetettava kone mallintaa tekoälypalveluiden toimintaa
Opetusmateriaali | Sovellus - Somekone mallintaa havainnollistaa sosiaalisen median palveluiden algoritmeja
Opetusmateriaali | Sovellus - Kaikki Generation AI -hankkeen materiaalit
- Opetettava kone mallintaa tekoälypalveluiden toimintaa
- Generatiivisen tekoälyn havainnollistamiseen ja kokeiluun soveltuu edellä mainittu Copilot.
- Tekoälyn kokeilu oppilaiden kanssa
- Kysykää tekoälyltä oppilaiden keksimiä kysymyksiä. Arvioikaa, onko vastaus oikein ja miten oikeellisuuden voisi tarkistaa.
- Pyytäkää tekoälyä tekemään kuva esim. luokan maskottiolennosta. Syötteeseen voi kerätä oppilaiden ideoita. Arvioikaa lopputulosta. Vanhempien oppilaiden kanssa voi pohtia sitä, minkälaisia ihmisiä tai kuvia tekoäly pitää kauniina ja miksi. Kuvien luonti onnistuu Copilotilla (opettajan tunnuksilla) promptaamalla esim. ”Tee kuva koirasta avaruudessa”.
- Pyytäkää tekoälyä selittämään jokin hankala asia tai auttamaan vaikean tehtävän ratkaisussa.
- Vinkkejä ja kokeiluja opettajalle
- Teetä oppiaineeseen liittyvä tehtävä tai koe. Tarkenna syötettä antamalla kysymysten määrä ja tyyppi (esim. essee, monivalinta, ryhmätyö, esitys), vaikeustaso, oppilaiden ikä jne.
- Teetä kuva, jonka voisi liittää tehtävään tai kokeeseen.
- Pyydä tekoälyltä ideoita jonkun asian opettamiseen tai projektiin. Tarkenna mainitsemalla esim. askartelu, iPad, laskin, vesivärit tai valokuvaaminen.
- Kysy ehdotuksia esim. luokanhallintaan tai arviointiin liittyvään tilanteeseen (älä kuitenkaan kerro oppilaiden oikeita henkilötietoja).
- Teetä viestiluonnos oppilaiden vanhemmille esimerkiksi poikkeavaan kouluviikon aikatauluun liittyen.
- Muuta materiaalia opettajille ja oppilaille
- Critical-hankkeen oppimateriaalit mm. kriittisen medialukutaidon opettamiseen
- Innokas!-oppimateriaalit tekoälystä
- FaktaBaarin materiaalit mm. digitaalisen informaatiolukutaidon opettamiseen