Turun kaupungin koko henkilöstöä varten on laadittu yleisiä ohjeita tekoälyn käyttöön liittyen. Ne löytyvät Metkusta.
Kasvatus- ja opetustoiminnassa työskennellään suurelta osin alaikäisten oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa ja toiminnan keskipisteenä on oppiminen. Tekoälyn rooli ja siihen liitetyt vaatimukset ovat erilaisia kuin virastotyössä. Tämän sivun ohje liitteineen on laadittu Lasten ja nuorten palvelukokonaisuuden käyttöön. Se koskee erityisesti kouluissa ja päiväkodeissa tapahtuvaa kasvatus- ja opetustyötä, mutta on sovellettavissa myös koulunpitoon ja opetuksen hallintoon liittyviin asioihin.
Ohjepaketin on koonnut TOP-keskus ja se on uudistettu lokakuussa 2025. Ohjeistus perustuu kansallisiin lakeihin ja EU-tason asetuksiin, valtakunnallisiin ohjeistuksiin (OPH/OKM) sekä palvelukokonaisuuden johtoryhmän linjauksiin (ensimmäinen versio 1.11.2023). Ohjeistoon linkitetyt ulkoiset materiaalit on valikoitu harkiten, mutta niiden sisällöistä vastaa niiden tuottanut taho.
Tekoälyn toiminnan ymmärtäminen ja käyttö ovat osa yleissivistystä.
Tekoälypalveluista voivat hyötyä monin tavoin niin opettajat kuin oppilaatkin.
Käytössä on Copilot Chat, Adobe Express sekä AI- ominaisuuksia muissa sovelluksissa.
Älä luota sokeasti tekoälyn tuottamaan sisältöön, se saattaa olla virheellistä tai vinoutunutta.
Älä syötä tekoälylle henkilötietoja, salaisia tietoja tai oppilaiden vastauksia. Arviointi on opettajan vastuulla.
Tekoälyllä tuotettu sisältö voi vaikuttaa aidolta: kriittinen medialukutaito on erittäin tärkeää!
Velvoitteet ja suositukset
Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö ovat julkaisseet Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa − lainsäädäntö ja suositukset -aineiston vuonna 2025. Kokonaisuus sisältää lainsäädännön pohjalta johdettavat velvoitteet sekä yleiset suositukset sekä koulutuksen järjestäjälle että opetus- ja ohjaushenkilöstölle.
Jokaisen kouluissa, päiväkodeissa tai opetuksen hallinnossa työskentelevän on hyvä tutustua koko aineistoon.
Lähijohtaja/päällikkö/johtotehtävissä olevien kannattaa syventyä erityisesti osioihin 1-2.
Opettajien ja ohjaajien kannattaa syventyä erityisesti osioihin 3-4.
- Koulutuksen järjestäjän velvoitteet lainsäädännön pohjalta
- Koulutuksen järjestäjän suositukset
- Opetus- ja ohjaushenkilöstön velvoitteet lainsäädännön pohjalta
- Opetus- ja ohjaushenkilöstön suositukset
Turun kaupungin koko henkilöstöä koskeva tekoälyohjeistus on koottu Metkuun: Tekoäly (AI) Turun kaupungilla
Tekoälyosaaminen ja tekoälylukutaito
Jokaisen henkilökuntaan kuuluvan on hankittava perustaidot tekoälyn toimintaperiaatteista ja tekoälylukutaidosta ennen kuin käyttää tekoälyä työssään.
Tekoälylukutaidon tiedot voi todentaa osallistumalla esim. TOP-keskuksen järjestämään tekoälykoulutukseen, jonka osallistumistiedot kirjataan SAP HR -järjestelmään. Valmistelussa on myös koko kaupungin henkilöstöä koskeva tekoälylukutaidon koulutuspaketti. Se tarjoaa yleiset perustiedot, joita voi syventää omiin tehtäviin liittyen mm. TOP-keskuksen järjestämissä pedagogisen käytön tekoälykoulutuksissa.
Opettajan tehtävänä on varmistaa oppilaiden ja opiskelijoiden riittävät tekoälylukutaidon tiedot, mikäli osana opetusta ja oppimista hyödynnetään tekoälyä.
OPH ja OKM ovat julkaisseet Tekoälysuositusten tausta-aineiston (2025), joka on laadittu opetusalan henkilöstölle. Se toimii hyvänä perustietopakettina oman tekoälylukutaidon kehittämisessä. Tausta-aineisto käsittelee eri teemoja, ja sitä tulisi käsitellä teemakohtaisesta tarkastelusta huolimatta kokonaisuutena.
Suositus on, että jokainen Turun kaupungin varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön ja opetuksen hallinnon työntekijä tutustuu tausta-aineistoon:
Tekoälyn käyttö opetuksessa ja oppimisessa
Ennen tekoälyn käyttöä opettajan on varmistettava, että käytettävät välineet ja toimintatavat ovat edellä lueteltujen velvoitteiden ja suositusten mukaisia.
Mikäli generativiisen tekoälyn työkaluja on käytettävissä oppimisessa, opettajan kannattaa määrittää, milloin tekoälyn käyttö on sallittua ja milloin ei. Suosittu tapa kuvata asiaa on yksinkertainen liikennevalomalli.
Punainen
Generatiivista tekoälyä ei saa käyttää tehtävässä missään muodossa.
Keltainen
Generatiivista tekoälyä saa käyttää ja käytöstä tulee kertoa opettajan ohjeen mukaisesti (esim. tärkeimmät käyttämäsi syötteet ja käytetyt palvelut)
Vihreä
Tekoälyn hyödyntäminen on osa tehtävää. Tekoälyn käytöstä tulee kertoa opettajan ohjeen mukaisesti (esim. tärkeimmät käyttämäsi syötteet ja käytetyt palvelut)
Lähde: Eduks / CC BY-SA 4.0, ulkoasun muokkaus TOP-keskus
Huoneentauluja
Perusopetus:
Lukiokoulutus:
Turun ammatti-instituutti (valmistelussa)
Käytössä olevat tekoälypalvelut
Koulutuksen järjestäjä tarjoaa koulutuksessa käytettävät laitteet sekä tekoälyjärjestelmät kuten tekoälyä hyödyntävät palvelut ja sovellukset. Henkilöstö ei voi velvoittaa oppijaa rekisteröitymään tai luomaan omaa tunnusta sellaiseen palveluun tai sovellukseen, joka ei ole koulutuksen järjestäjän tarjoama. (OPH 2025)
Palvelukokonaisuuden johtoryhmä on linjannut, että palvelualueiden ja yksiköiden ei pidä itsenäisesti hankkia tekoälypalveluita tai nk. krediittejä kaupallisiin tekoälypalveluihin. Mahdolliset hankinnat tehdään harkitusti ja laajempina kokonaisuuksina tietohallinnon kautta.Ota tarvittaessa yhteyttä TOP-keskukseen.
Copilot Chat (vain henkilöstö)
- Henkilökunnan edu.turku.fi-tunnuksilla toimii suojatussa tilassa
- Käytä osoitteessa copilot.cloud.microsoft tai Edge-selaimen sivupalkissa
- Ei ole toistaiseksi oppilaiden käytössä, mutta asia on valmistelussa.
Adobe Express for Education
- Toimii edu.turku.fi-tilillä
- Mm. kuvien generointi tekoälyllä
- Erilaiset esitteet, julisteet, ”somekuvat” yms.
- Kuvien retusointi
M365:een integroidut AI-toiminnot
- Lukutaidon edistyminen (Teams)
Matematiikkataitojen edistyminen (Teams) - Haun edistyminen (Teams)
- Esiintymistaitojen edistyminen (Teams)
- Reaaliaikaiset tekstitykset esityksestä, myös kääntäen eri kielille (PowerPoint)
Generation AI -hankkeen työkalut
- Opetettava kone | Ohjeita – Opettaa oppilaille miten tekoäly toimii luokitellessaan asioita. Soveltuu kaikille asteille.
- Somekone | Ohjeita – Havainnollistaa sosiaalisen median palveluiden tekoälyä. Soveltuu erityisesti ylemmille luokille ja kouluasteille.
Ideoita ja vinkkejä
Vinkkejä ja kokeiluja opettajalle
- Teetä oppiaineeseen liittyvä tehtävä tai testi. Tarkenna syötettä antamalla kysymysten määrä ja tyyppi (esim. essee, monivalinta, ryhmätyö, esitys), vaikeustaso, oppilaiden ikä jne.
- Generoi kuva, jonka voisi liittää tehtävään tai kokeeseen.
- Muokkaa opiskeltavasta tekstistä eri tasoisia versioita eri oppijoille tai/ja tee tekstistä versioita eri kielillä. (Huom! Tekstin on oltava omaasi tai tekijänoikeusvapaata)
- Pyydä tekoälyltä ideoita jonkun asian opettamiseen tai projektiin. Tarkenna mainitsemalla esim. askartelu, iPad, laskin, vesivärit tai valokuvaaminen.
- Tee tehtävistä yksinkertaistettuja versioita.
- Kysy ehdotuksia esim. luokanhallintaan tai arviointiin liittyvään tilanteeseen (älä kuitenkaan kerro oppilaiden oikeita henkilötietoja).
- Teetä viestiluonnos oppilaiden vanhemmille esimerkiksi poikkeavaan kouluviikon aikatauluun liittyen.












