Oppilaslaitteiden järkevään käyttöön pyritään ohjaamaan ensisijaisesti kasvatuksellisin keinoin, sekä koulussa että kotona. Oppilaiden on tärkeää oppia itsesäätelyä jo nuoresta alkaen, jotta liiallinen vapaa-ajan digilaitteiden käyttö ei muodostu ongelmaksi. Tekniset estot eivät yllä kaikkialle.

Mikäli huoltaja kokee tarpeelliseksi ottaa käyttöön teknisiä rajoituksia haastavissa tilanteissa, luokkien 4-6 iPadeillä on mahdollista ottaa käyttöön Applen nk. ruutuaikaominaisuus. Teknisten ongelmien välttämiseksi on tärkeää, että ohjeita noudatetaan tarkasti.

Elevernas användning av enheter ska främst styras genom pedagogiska metoder, både i skolan och hemma. Det är viktigt att eleverna lär sig självreglering från tidig ålder för att överdriven användning av digitala enheter på fritiden inte ska bli ett problem. Tekniska begränsningar når inte överallt.

Om vårdnadshavaren anser det nödvändigt att införa tekniska begränsningar i utmanande situationer, är det möjligt att använda Apples så kallade skärmtidfunktion på iPads för årskurserna 4-6. För att undvika tekniska problem är det viktigt att instruktionerna följs noggrant.