Henkilökunta
Kasvatus- ja opetushenkilöstöön kuuluvilla on käytössään edu.turku.fi-käyttäjätunnus (nk. OPAS-tunnus), jolla kirjaudutaan opetuksen palveluihin ja opetuksen tietokoneille.
Jokaiselle kaupungin työntekijälle luodaan myös ADTURKU-tunnus (nk. hallinnon tunnus), jota kasvatus- ja opetushenkilöstö tarvitsee vain joidenkin yksittäisten palvelujen käyttöön (mm. hallinnon koneille kirjautuminen ja RaTku-raportointijärjestelmä).
Opetuksen koneita käyttävät mm. opettajat, lehtorit, varhaiskasvatuksen opettajat ja lastenhoitajat.
Hallinnon koneita käyttävät mm. rehtorit/koulunjohtajat, koulusihteerit/opintosihteerit, päiväkodinjohtajat ja kaupungin muiden palvelukokonaisuuksien henkilöstö.
Miten saan käyttäjätunnuksen?
Kun uusi henkilö aloittaa työt Turun kaupungin palveluksessa, työsopimuksen laatija syöttää henkilötiedot mm. SAP HR -järjestelmään. Edu.turku.fi-käyttäjätunnus luodaan, kun henkilön palvelussuhde on kasvatuksessa ja opetuksessa ja se on hyväksytty SAP HR:ssa. Samalla syntyy myös hallinnon ADTURKU-tunnus.
Seuraavaksi uusi henkilö ohjataan vaihtamaan edu.turku.fi-salasanansa esim. pankkitunnuksilla osoitteessa https://id.edu.turku.fi.
ADTURKU-tilin salasanan voi vaihtaa osoitteessa https://id.turku.fi/.
Jos yksikössä on työsuhteen kaltaisessa roolissa henkilöitä, joita EI ole SAP HR:ssä (esim. siviilipalveluvelvollinen, ulkopuolinen tuntiopettaja) ja heille tarvitaan edu.turku.fi-tili, lähijohtajan pitää tilata hänelle määräaikainen käyttöoikeus. Tilaus tehdään Servicedesk-palveluportaalissa > Käyttäjätunnukset > ”Lähiverkko ja sähköposti”.
Erillisoikeuksia EI saa tilata esim. Varhan tai Kaarean henkilöstölle.
Mitä palveluita on käytettävissä?
- Wilma
- Microsoft 365
- Moodle: lukiot ja peruskoulut, ammatillinen Taito ja eTAI
- Langaton verkko
- Blogit (mm. koulujen, päiväkotien ja projektien kotisivut)
- Google Workspace for Education (lukio ja ammatillinen)
- Metku (henkilöstön intranet-työpöytä)
Dotku (dokumentinhallinta) - Servicedesk-palveluportaali (IT- ja AV-tukipyynnöt)
RaTku (raportointijärjestelmä, kirjautuminen ADTURKU-tunnuksella)
Kuinka vaihdan salasanani?
Katso erillinen ohjesivu.
Milloin tunnus päättyy?
Tunnukset seuraavat palvelussuhdetietoja SAP HR:ssä.
Käyttäjille ei tule ilmoitusta tunnuksen poistumisesta. Henkilön tulisi itse hoitaa, että sähköpostiin ei jää mitään tarpeellisia viestejä.
- Edu.turku.fi-tili sulkeutuu henkilökunnalla 2 kk kuluttua työsuhteen päättymisestä.
- Henkilökunnan ADTURKU-tili päättyy 30 päivän kuluttua työsuhteen päättymisestä.
Oppilaat
Oppilaiden käyttäjätunnukset ovat muotoa tunnus@edu.turku.fi. Käyttäjätunnus säilyy muuttumattomana peruskoulusta lukion tai ammatti-instituutin päättymiseen asti. Välivuosien pitäminen tai opiskelu toisessa kunnassa koko lukuvuoden voi aiheuttaa, että saa uuden käyttäjätunnuksen palatessaan turkulaiseen kouluun.
Palvelussa mukana ovat Turun kaupungin peruskoulut (ei Steinerkoulu tai Normaalikoulu), lukiot ja ammatti-instituutti.
Miten saan käyttäjätunnuksen?
Kukin koulu hoitaa tunnusten jakamisen itsenäisesti. Koulun TVT-vastaava avustaa luokanvalvojaa. Henkilökohtainen tunnus tulisi ottaa käyttöön viimeistään 3. luokalla.
Lukioissa tunnus saadaan heti opiskelupaikkaa vastaanotettaessa. Tunnusta ja salasanaa käytetään kurssivalintojen tekemiseen Wilma:ssa.
Ammatti-instituutissa tunnusasioita hoitavat opintosihteerit.
Mitä palveluita on käytettävissä?
- Microsoft 365 ja edu.turku.fi-sähköposti
- Moodle: lukiot ja peruskoulut, ammatillinen Taito ja eTAI
- Langaton verkko
- Wilma (merkinnät, lukiolaisten kurssivalinnat)
- Blogit (opettajan perustaman blogin päivittäminen)
- Google Workspace for Education (vain lukion ja ammatti-instituutin käytössä)
Mitä tehdä, jos salasana ei toimi?
Kuka tahansa koulun opettajista voi vaihtaa salasanan. Ensisijaisesti salasanojen vaihtoa tekevät luokanvalvojat ja TVT-vastaavat. Lukiolaiset voivat pyytää uutta salasanaa myös koulusihteeriltä.
Ammatti-instituutissa uuden salasanan saa opintosihteeriltä.
Milloin tunnus päättyy?
Käyttäjätunnus suljetaan heti tai viimeistään 2 viikkoa sen jälkeen, kun oppilas on poistunut opiskelijarekisteristä.
Jos olet menossa vaihto-oppilaaksi, niin kerro siitä omaan kouluusi. Vaihto-oppilaiden tunnukset ovat voimassa myös vaihtovuoden ajan kunhan oppilastieto säilytetään lähtökoulussa vaihto-oppilasmerkinnällä.
Ohje peruskoulun ja lukion opettajalle
Koulusihteeri voi tulostaa Multiprimuksesta listan oppilaiden tunnuksista ja aloitussalasanoista (peruskoulut ja lukiot). Aloitussalasana on käyttökelpoinen uusille käyttäjille. Jos tunnus on aiemmin otettu käyttöön ja salasana on vaihdettu, se ei päivity MultiPrimukseen. Tällöin opettaja voi vaihtaa unohtuneen salasanan tilalle uuden salasanan vaihtopalvelussa. Näin voi toimia myös uuden käyttäjän kohdalla. Oppilaiden osoitteet ovat muotoa tunnus@edu.turku.fi (ei etunimi.sukunimi).