Päivitys 20.1.2023

Ongelman automaattinen korjaus on laitettu asentumaan lukiolaiskannettaville.

Jos pikakuvakkeesi ovat kadonneet:

  1. Käynnistä kone uudelleen kahteen kertaan.  Valitse käynnistysvalikosta ”Käynnistä uudelleen” – ei ”Sammuta”.
  2. Mikäli kuvakkeet eivät palaudu, pidä kone päällä ja verkossa ainakin puoli tuntia. Käynnistä uudelleen.
  3. Jos ongelma ei korjaannu useista yrityksistä huolimatta, ilmoita asiasta lukion henkilökunnalle.

Alkuperäinen uutinen:

Microsoft korjasi ongelman jo perjantaina siten, että se ei enää leviä uusiin koneisiin, mutta koneissa, joissa vahinko tapahtui, pikakuvakkeet edelleen puuttuvat. Itse ohjelmat eivät ole kadonneet, vain niihin osoittavat kuvakkeet työpöydältä ja Käynnistä-valikosta.

Perjantaina13.1.2023 Microsoftilla ilmeni globaali ongelma, jossa Windows-päivityksen yhteydessä joiltakin koneilta hävisi ohjelmien pikakuvakkeet. Tätä on ilmennyt joissain lukiolaiskannettavissa (LOPL).

IT-palvelut odottaa Microsoftilta virallista korjausta kadonneiden pikakuvakkeiden palauttamiseksi. Siihen saakka ohjelmia voi käynnistää alareunan hakukentästä tai painamalla Windows+R. Hakukenttään kirjoitetaan ohjelmatiedoston (exe) nimi ja painetaan Enter.


Esimerkiksi:

Edge: msedge.exe

Chrome: chrome.exe

Word: winword.exe

Excel: excel.exe

Powerpoint: powerpnt.exe

Resurssienhallinta: explorer.exe

TI-Nspire-laskimen osalta tarvitaan pidempi polku (kopioi tästä, myös lainausmerkit):
”C:\Program Files\TI Education\TI-Nspire CX CAS Student Software\TI-Nspire CX CAS Student Software.exe”

Kun virallinen korjaus saadaan, toimintaohjeita toimitetaan lukioiden TVT-vastaavaopettajille.

Korjattu: Lukiolaiskannettavien kadonneet pikakuvakkeet