Käyttäjätunnuksia on lukkiutunut viime aikoina normaalia enemmän. Käyttäjälle tilanne näkyy siten. että kirjautuminen opetuksen palveluihin ei onnistu.
Lukkiutuminen on seurausta siitä, että sähköpostitunnusten salasanoja on yritetty murtaa massoittain. Kun tulee tarpeeksi monta virheellistä salasanayritystä tunnukseen, niin tunnus laitetaan tilapäisesti lukkoon. Vuorokauden kuluttua lukittumisesta tunnus alkaa toimia taas normaalisti.
Lisäksi Office 365:n, Edustore-portaalin ja Näppistaiturin käyttämään AD FS -kirjautumispalveluun on asetettu esto, joka estää tunnuksella kirjautumisen ulkoverkosta 30 minuutin ajaksi, jos ulkoverkosta on yritetty väärää salasanaa 10 kertaa. Esimerkiksi Wilma tällöin toimii, vaikka Office 365:een ei hetkellisesti pääse. Koulun sisäverkkoa esto ei koske. Jos murtautuja jatkaa yrittämistä useita tunteja, niin silloin myös 24 tunnin sääntö voi mennä päälle.
Huom! Kaikki tunnusten lukkiutumiset eivät johdu ulkoisista hyökkäyksistä. Jos vaihdat oman salasanasi ja sinulla on kännykässä sähköpostiohjelma, niin myös sille pitää kertoa uusi salasana. Jos sitä ei tee, niin tarpeeksi monen yrityksen jälkeen, kännykkäsi voi aiheuttaa tilin lukkiutumisen.
Ongelmatapauksissa oppilaita ja opiskelijoita auttaa oman koulun TVT-vastaavaopettaja.
TVT-vastaavaopettajat ja muut opettajat voivat tarvittaessa ottaa yhteyttä Servicedeskiin, jos esimerkiksi opettajan lukittunut tunnus on saatava auki heti, ennen kuin se automaattisesti avautuu uudelleen.