Toimintaohje tilanteisiin, joissa BitLocker on lukinnut koulun koneen ja tarvitaan palautusavainta. Toimintatavan 1 tai 2 voi valita sen mukaan, mikä arvioidaan tilanteessa parhaaksi.

Yläkoululaisen POPL- / lukiolaisen ja kaksoistutkintolaisen LOPL-tietokone:

  1. Itsepalvelu. Oppilas/opiskelija pystyy omatoimisesti hakemaan BitLocker-avaimen Microsoftin palvelusta, jos hän saa tätä varten käyttöönsä jonkun toisen opetuksen koneen koulun verkossa. Toisen asteen opiskelija voi tehdä myös kotona jollain toisella laitteella, jos käyttää kaksivaiheista tunnistautumista (MFA).
    Kirjaudu www-selaimella M365:een ja valitse oman nimen takaa ”Näytä tili” (”View account”). Tämä vie osoitteeseen myaccount.microsoft.com. Tällä sivulla valitse ”Laitteet (Devices)”. Henkilökohtaisen laitteen alta löytyy kohta ”Tarkastele BitLocker-avaimia”.
  2. Servicedesk. TVT-vastaava tai muu opettaja tekee tiketinSITO Huoltokutsu*” tai soittaa Servicedeskiin. Varaudu antamaan koneen tunniste (sarjanumero tai POPL/LOPL-alkuinen konenimi).
    Huom! Servicedesk-palvelu on tarkoitettu vain kaupungin henkilökunnalle. Oppilas/opiskelija/huoltaja ei voi suoraan asioida Servicedeskin kanssa.

Opettajan tietokone (OPAS):

  1. Itsepalvelu. Opettaja pystyy omatoimisesti hakemaan BitLocker avaimen Microsoftin palvelusta, jos hän saa tätä varten käyttöönsä jonkun toisen OPAS-koneen koulun verkossa. Asian voi tehdä myös kotona jollain toisella laitteella, jos käyttää kaksivaiheista tunnistautumista (MFA).
    Kirjaudu www-selaimella M365:een ja valitse oman nimen takaa ”Näytä tili” (”View account”). Tämä vie osoitteeseen myaccount.microsoft.com. Tällä sivulla valitse ”Laitteet (Devices)”. Henkilökohtaisen laitteen alta löytyy kohta ”Tarkastele BitLocker-avaimia”.
  2. Servicedesk. Tee tiketti ”Ilmoita IT-häiriö” > ”Muu häiriö” tai soita Servicedeskiin. Varaudu antamaan koneen tunniste (konenimi tarrasta).

Rehtorin, koulutuspäällikön, pk-johtajan ja koulusihteerin tietokone (ADTURKU)

  • Tee tiketti ”Ilmoita IT-häiriö” > ”Muu häiriö” tai soita Servicedeskiin. Varaudu antamaan koneen tunniste (konenimi tarrasta).

Yhteiskäyttöinen tietokone: 

  • Tee tiketti ”Ilmoita IT-häiriö” >  ”Muu häiriö” tai soita Servicedeskiin. Varaudu antamaan koneen tunniste (konenimi tarrasta).

*BitLocker-tikettien osalta on sovittu poikkeus koskien SITO Huoltokutsuja. Normaalista prosessista poiketen konetta ei vaihdeta eikä käydä kohteessa, vaan Tiera lähettää avaimen sähköpostitse tiketin tekijälle.

Kuinka avataan BitLocker-lukitus?