Jos salasanan vaihto ei onnistu (oppilas/opiskelija)

  • Oppilailla/Opiskelijoillla Wilman salasanan vaihto ei toimi Wilman sisältä!
  • Vaihda salasanasi oikeasta paikasta, ks. ohje https://edu.turku.fi/ohjeet/salasanojen-vaihtaminen/ > Oppilaat/Opiskelijat
  • Pyydä opettajaa (peruskoulut, lukio) tai opintosihteeriä (TAI) vaihtamaan salasanasi. He löytävät ohjeen siihen ohjesivulta kohdasta ”Henkilökunta, oppilaan salasana”

Jos salasanan vaihto ei onnistu (henkilökunta)

Uudella salasanalla ei pääse sisään

  • Salasanan vaihtamisen jälkeen odota vajaa minuutti, jotta muutos ehtii päivittyä eri järjestelmiin.
  • Jos salasanassasi on ääkkösiä, se ei toimi kaikissa palveluissa (esim. langaton verkko Turku-Open).
  • Tunnus voi olla lukossa. Tämä voi tapahtua niin, että jokin sovelluksesi on yrittänyt vanhalla salasanalla kirjautua ja tunnus voi olla lukossa useiden epäonnistuneiden kirjautumisyritysten takia. Lukitus avautuu itsestään vuorokaudessa. Vaihtoehtoisesti lukituksen saa purettua vaihtamalla salasanan yllä mainituissa id-palveluissa pannkitunnuksilla.
  • Pääosa lukituksista on peräisin seuraavista: kännykän Wilma sovellus, tai sähköposti/kalenteriohjelma. Kirjaudu sovelluksesta ulos ja syötä uusi salasana.
  • Myös Turku-Open-kirjautuminen vanhalla salasanalla voi aiheuttaa saman lukkiutumisongelman. Unohda verkko ja liity siihen uudelleen (syötä tunnus ja uusi salasana). Esim. iPadilla Asetukset > Wi-Fi > Turku-Open > (i) > Unohda tämä verkko. Odota noin minuutti ja liity uudelleen.
  • Jollain www-selaimella et pääse sisään uudella salasanalla johonkin palveluun, vaikka uusi salasana toimii esim. koneelle kirjautumisessa. Kokeile näitä:
    • Käynnistä koneesi uudelleen. Valitse ”Käynnistä uudelleen” (ei ”Sammuta”).
    • Poista ongelmia aiheuttavasta selaimesta evästeet (cookies).

Tätä artikkelia päivitetään tarpeen mukaan.

Vinkkejä salasanan vaihtoon