Jos salasanan vaihto ei onnistu (oppilas/opiskelija)

  • Oppilailla/Opiskelijoillla Wilman salasanan vaihto ei toimi Wilman sisältä!
  • Vaihda salasanasi oikeasta paikasta, ks. ohje https://edu.turku.fi/ohjeet/salasanojen-vaihtaminen/ > Oppilaat/Opiskelijat
  • Pyydä opettajaa (peruskoulut, lukio) tai opintosihteeriä (TAI) vaihtamaan salasanasi. He löytävät ohjeen siihen ohjesivulta kohdasta ”Henkilökunta” > ”B) Oppilaan unohtuneen salasanan vaihtaminen”

Jos salasanan vaihto ei onnistu (henkilökunta)

Uudella salasanalla ei pääse sisään

  • Salasanan vaihtamisen jälkeen odota pari minuuttia, jotta muutos ehtii päivittyä eri järjestelmiin.
  • Jos salasanassasi on ääkkösiä, se ei toimi kaikissa palveluissa (esim. langaton verkko Turku-Open).
  • Tunnus voi olla lukossa. Tämä voi tapahtua niin, että jokin sovelluksesi on yrittänyt vanhalla salasanalla kirjautua ja tunnus voi olla lukossa useiden epäonnistuneiden kirjautumisyritysten takia. Lukitusaikaa on väliaikaisesti lyhennetty (normaalisti huomattavasti pidempi aika).
  • Pääosa lukituksista on peräisin seuraavista: kännykän Wilma sovellus, tai sähköposti/kalenteriohjelma. Kirjaudu sovelluksesta ulos ja syötä uusi salasana.
  • Myös Turku-Open-kirjautuminen vanhalla salasanalla voi aiheuttaa saman lukkiutumisongelman. Unohda verkko ja liity siihen uudelleen (syötä tunnus ja uusi salasana). Esim. iPadilla Asetukset > Wi-Fi > Turku-Open > (i) > Unohda tämä verkko. Odota noin minuutti ja liity uudelleen.
  • Jollain www-selaimella et pääse sisään uudella salasanalla johonkin palveluun, vaikka uusi salasana toimii esim. koneelle kirjautumisessa. Kokeile näitä:
    • Käynnistä koneesi uudelleen. Valitse ”Käynnistä uudelleen” (ei ”Sammuta”).
    • Poista ongelmia aiheuttavasta selaimesta evästeet (cookies).

Muut huomioitavat asiat

  • Opettajien koneilta pääsy hallinnon palveluihin opetusverkon ulkopuolelta (mm. kotoa) on tilapäisesti estetty.

Tätä artikkelia päivitetään tarpeen mukaan.

Vinkkejä salasanan vaihtoon