Jos pääsykoodi on unohtunut, on tärkeää, että vääriä koodeja ei syötetä liian monta kertaa. Vaarana on, että laite putoaa verkosta etähallinnan ulottumattomiin. Sen jälkeen avaaminen hankaloituu selvästi.
Ratkaisu
Mikäli kyseessä on henkilökohtaisessa käytössä oleva laite (eli laite on liitetty Intuneen henkilökohtaisella tunnuksella), oppilas tai opettaja voi itse vaihtaa oman unohtuneen pääsykoodinsa kirjautumalla Microsoftin portaaliin : https://portal.manage.microsoft.com
Kirjautuminen tapahtuu omalla edu.turku.fi-sähköpostiosoitteella ja -salasanalla.
- Valitse Laitteet
- Valitse iPad
- Valitse Vaihda tunnuskoodi
- Valitse Kirjaudu ulos
- Kirjaudu uudelleen sisään ja valitse Vaihda tunnuskoodi. iPadin lukitus avautuu ja laite pyytää asettamaan uuden pääsykoodin. Kirjaudu lopuksi ulos kolmen viivan takaa löytyvästä valikosta.
Mitä, jos laite on jo pudonnut verkosta eikä tämä enää toimi?
Laitteen voi liittää lankaverkkoon adapterin avulla. Tämän jälkeen laitteen voi yrittää avata edellä kuvatulla tavalla. Adapteri toimitetaan koululle postitse tai sen voi vaihtoehtoisesti myös noutaa TOP-keskuksesta. Koulu saa adapterin käyttöönsä, eikä sitä tarvitse palauttaa. Tiedustelut Mikko Hirvonen.
Huom! Jotta adapteri toimii, USB-lisävarusteiden liittämisen tulee olla asetuksissa sallittuna. 1:1-oppilaslaitteissa asetus on automaattisesti päällä, muissa henkilökohtaisessa käytössä olevissa laitteissa ei. Katso ohjeet asetuksen muuttamiseen täältä: https://support.apple.com/fi-fi/HT208857
Mikäli et halua tai osaa avata laitetta itse tai USB-lisävarusteet salliva asetus ei ole päällä, voit toimittaa laitteen avattavaksi IT-palveluihin. Tee työpyyntö Servicedeskin portaalin kautta kohdasta ”Ilmoita IT-häiriö”.