A) Luokkien 4-6 iPadit
Erittäin tärkeää: Alempana olevat ohjeet B-C eivät koske luokkien 4-6 käytössä olevia iPadeja. Luokkien 4-6 laitteita koskevat asiat hoidetaan aina Servicedesk-portaalin lomakkeella ”SITO Huoltokutsu”, riippumatta siitä, onko laite vain vähän rikki vai totaalisen murskana.
Asiaan voi liittyä myös mm. huoltajan selvitys ja korvauspyyntö. Näitä laitteita koskeva ohje tarkemmin: Oppilaan henkilökohtainen päätelaite on rikki
Alempana olevat ohjeet B-C koskevat muita kuin luokkien 4-6 iPadeja, esim. yksikön itse hankkimia laitteita.
B) Muut iPadit – rikkinäiset
Mikäli laite on rikki, korjauskelvoton (laitteen ikä vs. kustannukset huomioiden), niille tilataan poisto Servicedesk-portaalin lomakkeella ”iPad-laitteen poisto”.
Lomakkeelle merkitään poistettavien laitteiden sarjanumerot. Sarjanumero löytyy asetuksista (jos laite toimii) tai pienellä präntillä laitteen takaosasta. Ks. Applen ohje.
Laitteet laitetaan noutoa odottamaan. Huom! Poistolaitteita ei haeta heti erikseen, vaan muiden käyntien yhteydessä.
C) Muut iPadit – liian vanhat
Kyseessä on toimiva laite, mutta se halutaan poistaa, koska laitteessa on hyvin vanha käyttöjärjestelmä, joka ei päivity enää eikä laitteelle löydy sen vuoksi käyttöä.
Toimiva laite voidaan poistaa em. syystä, mikäli sen käyttöjärjestelmä ei päivity tuoreemmaksi kuin iOS 9.3.5.
Kuinka tarkistan ja päivitän iPadin käyttöjärjestelmän?
Poisto tehdään muutoin kuten kohdassa B on kuvattu.
Jos laite päivittyy esim. versioon 12, mutta sille ei enää ole käyttöä, sitä ei pidä poistaa, vaan sille pitää ensisijaisesti etsiä käyttöä sivistystoimialan muista yksiköistä. TOP-keskus voi auttaa tarvittaessa ja myös Yammerin keskustelualueita (mm. ”TVT-foorumi”) voi hyödyntää.