A) Luokkien 4-6 iPadit

Erittäin tärkeää: Alempana olevat ohjeet B-C eivät koske luokkien 4-6 käytössä olevia iPadeja. Luokkien 4-6 laitteita koskevat asiat hoidetaan lähes aina Servicedesk-portaalin lomakkeella  ”SITO Huoltokutsu”, riippumatta siitä, onko laite vain vähän rikki vai totaalisen murskana. Tällöin laitteen tilalle myös tuodaan toimiva laite.

Asiaan voi liittyä myös mm. huoltajan selvitys ja korvauspyyntö. Näitä laitteita koskeva ohje tarkemmin: Oppilaan henkilökohtainen päätelaite on rikki

Alempana olevat ohjeet B-C koskevat normaalisti muita kuin luokkien 4-6 iPadeja, esim. yksikön itse hankkimia laitteita, vanhentuneita opettajalaitteita tai eri aikoina toimitettuja yhteiskäyttölaitteita (päiväkodit).

B) Muut iPadit – rikkinäiset

Mikäli muu kuin kohdassa A mainittu laite on rikki, korjauskelvoton (laitteen ikä vs. kustannukset huomioiden), poistamiselle on eri vaihtoehtoja:

  • Jos kyse on 1-20 laitteesta: Voit tuoda ne TOP-keskukseen. Poistamme ne täältä asianmukaisesti.
  • Suuremmat laitemäärät: Kannattaa tilata SAPin kautta kierrätyslaatikko suoraan yksikköönne. LOOP3 Mini -palvelu sisältää lukittavan kuljetuslaatikon johon pakatut laitteet tyhjennetään ja kierrätetään tietoturvallisesti. Kiinteä hinta sisältää laatikon toimituksen, noudon ja laitteiden tietoturvallisen käsittelyn. Kierrätyslaatikko tilataan SAPin ulkoisesta luettelosta ”ATEA IT-pienlaitteet + -tarvikkeet” ja se löytyy tuotetunnuksella LOOP3-MINI. Jos kuitenkin haluaisit mieluummin tuoda 20+ laitetta TOP-keskukseen, ota meihin ensin yhteyttä, kiitos!

C) Muut iPadit – liian vanhat

Kyseessä on toimiva laite, mutta se halutaan poistaa, koska laitteessa on hyvin vanha käyttöjärjestelmä, joka ei päivity enää eikä laitteelle löydy sen vuoksi käyttöä.

Toimiva laite voidaan poistaa em. syystä, mikäli sen käyttöjärjestelmä ei päivity versioon iPadOS 14 (päiväkodit) / iPadOS 15 (koulut) tai sitä tuoreemmaksi, eli on esim. versiossa 9.3.5 tai 12.x.  

Kuinka tarkistan ja päivitän iPadin käyttöjärjestelmän?

Malleja, joita ei vielä pidä poistaa on 6. gen (1893) ja sitä uudemmat (7.-9. gen). Sen sijaan tätä vanhemmat 9,7″ iPadit ja esim. iPad Mini 1-3 ja iPad Air 1 ovat poistettavia.

Mallia 5. gen (A1822) on jo suurelta osin poistettu, mutta loput toimivat ja tarpeettomat 5.gen laitteet kannattaa poistamisen sijaan tuoda vielä TOP-keskukseen mahdollista jatkokäyttöä varten.

Mistä tunnistan iPadin mallin ja iän?

Poisto tehdään muutoin kuten kohdassa B on kuvattu.

Jos laite päivittyy käyttöjärjestelmäversioon 15-17, mutta sille ei enää ole käyttöä, sitä ei pidä poistaa, vaan sille pitää ensisijaisesti etsiä käyttöä kasvatuksen ja opetuksen muista yksiköistä. TOP-keskus auttaa uusien käyttökohteiden etsinnässä.

Kuinka poistetaan vanha tai rikkinäinen iPad?