A) Luokkien 4-6 iPadit

Erittäin tärkeää: Alempana olevat ohjeet B-C eivät koske luokkien 4-6 käytössä olevia iPadeja. Luokkien 4-6 laitteita koskevat asiat hoidetaan lähes aina Servicedesk-portaalin lomakkeella  ”SITO Huoltokutsu”, riippumatta siitä, onko laite vain vähän rikki vai totaalisen murskana. Tällöin laitteen tilalle myös tuodaan toimiva laite.

Asiaan voi liittyä myös mm. huoltajan selvitys ja korvauspyyntö. Näitä laitteita koskeva ohje tarkemmin: Oppilaan henkilökohtainen päätelaite on rikki


Alempana olevat ohjeet B-C koskevat normaalisti muita kuin luokkien 4-6 iPadeja, esim. yksikön itse hankkimia laitteita.

B) Muut iPadit – rikkinäiset

Mikäli laite on rikki,  korjauskelvoton (laitteen ikä vs. kustannukset huomioiden), niille tilataan poisto Servicedesk-portaalin lomakkeella ”iPad-laitteen poisto”. 

Lomakkeelle merkitään poistettavien laitteiden sarjanumerot, jos niitä on 1-3 kpl. Sarjanumero löytyy asetuksista (jos laite toimii) tai pienellä präntillä laitteen takaosasta. Ks. Applen ohje. Isompien poistomäärien kohdalla riittää, kun mainitset määrän.

Laitteet laitetaan noutoa odottamaan. Huom! Poistolaitteita ei haeta heti erikseen, vaan muiden käyntien yhteydessä.  

C) Muut iPadit – liian vanhat

Kyseessä on toimiva laite, mutta se halutaan poistaa, koska laitteessa on hyvin vanha käyttöjärjestelmä, joka ei päivity enää eikä laitteelle löydy sen vuoksi käyttöä.

Toimiva laite voidaan poistaa em. syystä, mikäli sen käyttöjärjestelmä ei päivity versioon iOS 14 tai sitä tuoreemmaksi, eli on esim. versiossa 9.3.5 tai 12.x.  

Kuinka tarkistan ja päivitän iPadin käyttöjärjestelmän?

Runsaasti käytössä olevia malleja, joita ei vielä pidä poistaa ovat 5. gen (A1822) ja 6. gen (1893) ja sitä uudemmat. Sen sijaan tätä vanhemmat 9,7″ iPadit ja esim. iPad Mini 1-3 ja iPad Air 1 ovat poistettavia.

Mistä tunnistan iPadin mallin ja iän?

Poisto tehdään muutoin kuten kohdassa B on kuvattu, eli tilataan poisto Servicedesk-portaalin lomakkeella ”iPad-laitteen poisto”.

Jos laite päivittyy käyttöjärjestelmäversioon 15, mutta sille ei enää ole käyttöä, sitä ei pidä poistaa, vaan sille pitää ensisijaisesti etsiä käyttöä kasvatuksen ja opetuksen muista yksiköistä. TOP-keskus voi auttaa tarvittaessa ja myös Yammerin keskustelualueita (mm. ”TVT-foorumi”) voi hyödyntää.

Kuinka poistetaan vanha tai rikkinäinen iPad?