Siirry sivulla:
4.-6. luokan oppilaiden iPadit
7.-9. luokan oppilaiden kannettavat tietokoneet


4.-6. luokan oppilaiden iPadit

Käyttöönotto

A) Ohjevideo

B) Ohjeet kirjallisena

Lataa tästä PDF-tiedosto

Sovellusten asentaminen

Oppilaiden henkilökohtaisissa iPadeissä sovellukset ladataan Apps@Work-nimisen sisäisen sovelluskaupan kautta. Applen AppStore ei ole suoraan käytettävissä. Kaupassa tarjolla olevien sovellusten lataamiseen ei tarvita salasanoja, vaan ne voi asentaa kuka tahansa käyttäjä. Käytännössä siis opettajan kannattaa ohjeistaa oppilasta lataamaan itse tarvittavat sovellukset.

Mikäli Apps@Workissä ei ole tarvitsemaasi sovellusta, se tilataan ServiceDeskistä tilauslomakkeella ”iPad-sovelluksen tilaus”.  Ennen tilauksen tekemistä on syytä arvioida sovellus tietosuojan näkökulmasta. Tätä varten on luotu opetuksen sovellusten ja verkkopalveluiden tarkistuslista, joka löytyy täältä (kirjautuminen Metku/Dotku: tunnus@adturku.fi + sähköpostin salasana). Huom – tarkistuslista on tarkoitettu herättämään pohdintaa sovellusten tietosuojan ja tietoturvan tasosta. Lista ei anna suoraa vastausta, voiko sovelluksen ottaa käyttöön, vaan arviointi ja päätös on tehtävä aina tapauskohtaisesti.

Maksulliset sovellukset veloitetaan koululta ja niiden tilaajalla pitää olla hankintaoikeudet. Kun tilaus on käsitelty ja palvelupyyntö kuitattu, sovelluksen voi asentaa Apps@Work-kaupasta.

Tarkemmat ohjeet sovellusten asentamiseen ja muihin mobiililaitteiden hallintajärjestelmään (MDM) liittyviin asioihin löydät ohjesivulta Mobiililaitteiden hallintajärjestelmä (MDM).

Opettajan käyttöön tuleva iPad

Jos laite tulee usean opettajan käyttöön:

  • TVT-vastaava liittää verkkoon Turku-Device.
  • TVT-vastaava vai opettaja itse kirjautuu MDM-järjestelmään koulun yhteiskäyttöisellä MDM-tunnuksella.

Jos laite tulee vain yhden opettajan käyttöön:

  • Opettaja liittää laitteen oppilaslaitteen tavoin verkkoon Turku-Open.
    Kirjautuminen: etunimi.sukunimi@turku.fi ja postin salasana (ADTURKU). *
  • Opettaja kirjautuu MDM-järjestelmään omalla ADTURKU-tunnuksellaan ja salasanallaan.*
  • Opettajalle jää mahdollisuus käyttää Apple ID:tä ja AppStorea sovellusten kokeiluun.
  • Jos laite siirretään toiselle käyttäjälle, se pitää nollata.

*Salasanassa ei saa olla ääkkösiä.

Lisäohjeita

Huolto- ja tukipyynnöt

Servicedesk-portaalissa TVT-vastaaville näkyy painikerivi otsikon ”Sivistystoimialan laitteet ja sovellukset”. Kaikki näitä laitteita koskevat pyynnöt jätetään tätä kautta.

Palveluportaalin painikkeet

Huom! iPad-lasivioista ei tehdä huoltopyyntöä. Ks. ohje.

Lisää ohjeita: Usein kysytyt kysymykset


7.-9. luokan oppilaiden kannettavat tietokoneet

Käyttöönotto

  1. Paina laitteen virtakytkintä. Odota hetki.
  2. Liitä laite langattomaan verkkoon Turku-O (tunnusta ja salasanaa ei kysytä).
  3. Pyyhkäise käynnistysruutua sormella ylöspäin.
  4. Kirjaudu oppilaan OPAS-tunnuksella (pelkkä tunnusosa) ja salasanalla.
  5. Laitteen kielen voi tarvittaessa vaihtaa ohjauspaneelista (suomi, ruotsi, englanti)

Yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvien kera:

Avaa PDF-tiedosto

Jotta OneDrive-sovellus ja Microsoft Store (”Kauppa”) toimisivat oikein ja tarvittavat asetukset ehtivät latautua verkosta, niitä ei pidä ottaa käyttöön ennen kuin kone on ollut käytössä useita tunteja verkkoon kytkettynä, aikaisintaan seuraavana päivänä. OneDriveä voi kuitenkin käyttää selaimella normaalisti, sovellus ei ole välttämätön.

Sovellusten asentaminen

Perinteiset työpöytäsovellukset:

  1. Klikkaa Windows-painiketta. Aloita kirjoittamaan: software center
  2. Klikkaa aukeavasta listasta kohtaa Software Center.
  3. Valitse haluamasi sovellus tai sovelluksen poisto klikkaamalla, asenna, odota hetki.

Sovellusten lataamiseen ei tarvita salasanoja, vaan ne voi asentaa kuka tahansa käyttäjä. Käytännössä siis opettajan kannattaa ohjeistaa oppilasta lataamaan itse tarvittavat sovellukset.

Yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvien kera:

Avaa PDF-tiedosto

Windows 10 -sovellukset:

Windows 10 -tietokoneille on lisäksi mahdollista ladata tyypillisesti kevyempiä ”apps-tyyppisiä” sovelluksia Microsoft Storesta.

Storea käytetään edu.turku.fi-tunnuksella ja salasanalla. (Microsoft-tiliä ei tarvitse syöttää, vaikka sitä kysyttäisiin.)

Mikäli Software Centerissä tai Storessa ei ole tarvitsemaasi sovellusta, se tilataan ServiceDeskistä tilauslomakkeella ”SITO W10 Sovellustilaus”. Kun tilaus on käsitelty ja palvelupyyntö kuitattu, sovelluksen voi asentaa Software Centeristä tai Storesta, riippuen kumman tyyppisestä ohjelmistosta on kyse.

Huolto- ja tukipyynnöt

Servicedesk-portaalissa TVT-vastaaville näkyy alimmaisena rivinä painikkeet otsikon ”Perusopetuksen oppilaskohtaiset laitteet” alla. Kaikki näitä laitteita koskevat pyynnöt jätetään tätä kautta.

Lisää ohjeita: Usein kysytyt kysymykset


Lue myös

Oppilaan päätelaitteen käyttösäännöt

Erityisesti TVT-vastaaville muita aiheeseen liittyviä dokumentteja on tallennettu Ope-Moodleen.