Siirry sivulla:
4.-6. luokan oppilaiden iPadit
7.-9. luokan oppilaiden kannettavat tietokoneet


4.-6. luokan oppilaiden iPadit

Käyttöönotto

A) Ohjevideo

B) Ohjeet kirjallisena

Lataa ohjeet (PDF)

Hallitun Apple ID:n käyttöönotto

Lataa ohje (PDF)

Sovellusten asentaminen

Oppilaiden henkilökohtaisissa iPadeissa sovellukset ladataan Yritysportaali-nimisen sisäisen sovelluskaupan kautta. Applen AppStore ei ole suoraan käytettävissä. Kaupassa tarjolla olevien sovellusten lataamiseen ei tarvita salasanoja, vaan ne voi asentaa kuka tahansa käyttäjä. 

Lisäohjeita

Huolto- ja tukipyynnöt

Servicedesk-portaalissa TVT-vastaaville näkyy painikerivi otsikon ”Sivistystoimialan laitteet ja sovellukset”. Kaikki näitä laitteita koskevat pyynnöt jätetään tätä kautta.

Palveluportaalin painikkeet

Huom! iPad-lasivioista ei tehdä huoltopyyntöä. Ks. ohje.

Lisää ohjeita: Usein kysytyt kysymykset


7.-9. luokan oppilaiden kannettavat tietokoneet

Käyttöönotto

  1. Paina laitteen virtakytkintä. Odota hetki.
  2. Liitä laite langattomaan verkkoon Turku-O (tunnusta ja salasanaa ei kysytä).
  3. Pyyhkäise käynnistysruutua sormella ylöspäin.
  4. Kirjaudu oppilaan OPAS-tunnuksella (pelkkä tunnusosa) ja salasanalla.
  5. Laitteen kielen voi tarvittaessa vaihtaa ohjauspaneelista (suomi, ruotsi, englanti)

Yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvien kera (pdf)

Jotta OneDrive-sovellus ja Microsoft Store (”Kauppa”) toimisivat oikein ja tarvittavat asetukset ehtivät latautua verkosta, niitä ei pidä ottaa käyttöön ennen kuin kone on ollut käytössä useita tunteja verkkoon kytkettynä, aikaisintaan seuraavana päivänä. OneDriveä voi kuitenkin käyttää selaimella normaalisti, sovellus ei ole välttämätön.

Sovellusten asentaminen

Perinteiset työpöytäsovellukset

  1. Klikkaa Windows-painiketta. Aloita kirjoittamaan: software center
  2. Klikkaa aukeavasta listasta kohtaa Software Center.
  3. Valitse haluamasi sovellus tai sovelluksen poisto klikkaamalla, asenna, odota hetki.

Sovellusten lataamiseen ei tarvita salasanoja, vaan ne voi asentaa kuka tahansa käyttäjä. Käytännössä siis opettajan kannattaa ohjeistaa oppilasta lataamaan itse tarvittavat sovellukset.

Yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvien kera (pdf)

Windows 10 -sovellukset

Windows 10 -tietokoneille on lisäksi mahdollista ladata tyypillisesti kevyempiä ”apps-tyyppisiä” sovelluksia Microsoft Storesta.

Storea käytetään edu.turku.fi-tunnuksella ja salasanalla. (Microsoft-tiliä ei tarvitse syöttää, vaikka sitä kysyttäisiin.)

Mikäli Software Centerissä tai Storessa ei ole tarvitsemaasi sovellusta, se tilataan ServiceDeskistä tilauslomakkeella ”SITO W10 Sovellustilaus”. Kun tilaus on käsitelty ja palvelupyyntö kuitattu, sovelluksen voi asentaa Software Centeristä tai Storesta, riippuen kumman tyyppisestä ohjelmistosta on kyse.

Huolto- ja tukipyynnöt

Servicedesk-portaalissa TVT-vastaaville näkyy alimmaisena rivinä painikkeet otsikon ”Perusopetuksen oppilaskohtaiset laitteet” alla. Kaikki näitä laitteita koskevat pyynnöt jätetään tätä kautta.

Lisää ohjeita: Usein kysytyt kysymykset


Lue myös

Oppilaan päätelaitteen käyttösäännöt

Erityisesti TVT-vastaaville muita aiheeseen liittyviä dokumentteja on tallennettu Ope-Moodleen.