Siirry sivulla:
4.-6. luokan oppilaiden iPadit
7. luokan oppilaiden kannettavat tietokoneet
8.-9. luokan oppilaiden kannettavat tietokoneet
Huolto- ja tukipyynnöt


4.-6. luokan oppilaiden iPadit

Käyttöönotto

A) Ohjevideo

 

B) Ohjeet kirjallisena

Lataa ohjeet (PDF)

 

Hallitun Apple ID:n käyttöönotto

Lataa ohje (PDF)

Sovellusten asentaminen

Oppilaiden henkilökohtaisissa iPadeissa sovellukset ladataan Yritysportaali-nimisen sisäisen sovelluskaupan kautta. Applen AppStore ei ole suoraan käytettävissä. Kaupassa tarjolla olevien sovellusten lataamiseen ei tarvita salasanoja, vaan ne voi asentaa kuka tahansa käyttäjä. 

Lisäohjeita

 


7. luokan oppilaiden kannettavat tietokoneet (Intune)

Käyttöönotto 

Intune-hallitun tietokoneen voi ottaa käyttöön omalla edu.turku.fi-tunnuksellaan vain se henkilö, kenen käyttöön se tulee. Katso tarkemmat ohjeet liitteestä:

Yksityiskohtaiset ohjeet kuvien kera (pdf)

Jotta OneDrive-sovellus ja Microsoft Store (”Kauppa”) toimisivat oikein ja tarvittavat asetukset ehtivät latautua verkosta, niitä ei pidä ottaa käyttöön ennen kuin kone on ollut käytössä useita tunteja verkkoon kytkettynä, aikaisintaan seuraavana päivänä. OneDriveä voi kuitenkin käyttää selaimella normaalisti, sovellus ei ole välttämätön.

Sovellusten asentaminen

Perinteiset työpöytäsovellukset

  1. Klikkaa Windows-painiketta. Aloita kirjoittamaan: yritysportaali
  2. Klikkaa aukeavasta listasta kohtaa Yritysportaali.
  3. Valitse haluamasi sovellus tai sovelluksen poisto klikkaamalla, asenna, odota hetki.

Käytännössä opettajan kannattaa ohjeistaa oppilasta lataamaan itse opettajan määritämät sovellukset.

Huom! Näissä koneissa Office-paketti ei ole valmiiksi asennettuna. Se asennetaan em. ohjeen mukaisesti Yritysportaalista. Löytyy nimellä Microsoft 365 Apps for Windows.

Windows 11 -sovellukset

Windows 11 -tietokoneille on lisäksi mahdollista ladata tyypillisesti kevyempiä ”apps-tyyppisiä” sovelluksia Microsoft Storesta.

Storea käytetään edu.turku.fi-tunnuksella ja salasanalla. (Microsoft-tiliä ei tarvitse syöttää, vaikka sitä kysyttäisiin.)

Mikäli Yritysportaalissa tai Storessa ei ole tarvitsemaasi sovellusta, se tilataan sovellusten hyväksymisprosessin kautta, ks. ohje.

Koneen siirtäminen toiselle

Tärkeää: Jos joku oppilas on ottanut käyttöön pilvihallitun Acer-koneen, sitä ei saa antaa toiselle oppilaalle ilman, että se resetoidaan välillä, ks. ohje.


8.-9. luokan oppilaiden kannettavat tietokoneet (OPAS)

Käyttöönotto

  1. Paina laitteen virtakytkintä. Odota hetki.
  2. Liitä laite langattomaan verkkoon Turku-O (tunnusta ja salasanaa ei kysytä).
  3. Pyyhkäise käynnistysruutua sormella ylöspäin.
  4. Kirjaudu oppilaan OPAS-tunnuksella (pelkkä tunnusosa) ja salasanalla.
  5. Laitteen kielen voi tarvittaessa vaihtaa ohjauspaneelista (suomi, ruotsi, englanti)

Yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvien kera (pdf)

Jotta OneDrive-sovellus ja Microsoft Store (”Kauppa”) toimisivat oikein ja tarvittavat asetukset ehtivät latautua verkosta, niitä ei pidä ottaa käyttöön ennen kuin kone on ollut käytössä useita tunteja verkkoon kytkettynä, aikaisintaan seuraavana päivänä. OneDriveä voi kuitenkin käyttää selaimella normaalisti, sovellus ei ole välttämätön.

Sovellusten asentaminen

Perinteiset työpöytäsovellukset

  1. Klikkaa Windows-painiketta. Aloita kirjoittamaan: software center
  2. Klikkaa aukeavasta listasta kohtaa Software Center.
  3. Valitse haluamasi sovellus tai sovelluksen poisto klikkaamalla, asenna, odota hetki.

Sovellusten lataamiseen ei tarvita salasanoja, vaan ne voi asentaa kuka tahansa käyttäjä. Käytännössä siis opettajan kannattaa ohjeistaa oppilasta lataamaan itse tarvittavat sovellukset.

Yksityiskohtaisemmat ohjeet kuvien kera (pdf)

Windows 10 -sovellukset

Windows 10 -tietokoneille on lisäksi mahdollista ladata tyypillisesti kevyempiä ”apps-tyyppisiä” sovelluksia Microsoft Storesta.

Storea käytetään edu.turku.fi-tunnuksella ja salasanalla. (Microsoft-tiliä ei tarvitse syöttää, vaikka sitä kysyttäisiin.)

Mikäli Software Centerissä tai Storessa ei ole tarvitsemaasi sovellusta, se tilataan sovellusten hyväksymisprosessin kautta, ks. ohje. Kun tilaus on käsitelty ja palvelupyyntö kuitattu, sovelluksen voi asentaa Software Centeristä tai Storesta, riippuen kumman tyyppisestä ohjelmistosta on kyse.

Huolto- ja tukipyynnöt (kaikki luokkien 4.-9. laitteet)

Servicedesk-portaalissa TVT-vastaaville näkyy painikerivi otsikon ”Kasvatuksen ja opetuksen laitteet ja sovellukset” alla. Kaikki näitä laitteita koskevat pyynnöt jätetään tätä kautta.Kirjaudu muodossa tunnus@adturku.fi ja ADTURKU-salasana.

Huom! iPad-lasivioista ei tehdä huoltopyyntöä. Ks. ohje.

Lisää ohjeita: Usein kysytyt kysymykset (iPad) | Usein kysytyt kysymykset (Yläkoululaisten läppärit)


Lue myös

Oppilaan päätelaitteen käyttösäännöt